איפה ללדת - חכמת ההמונים של היולדות

פעילות גופנית וסוכרת

היום, יום הסוכרת הבינלאומי ולכן החלטתי לכתוב כתבה זו, הפונה לכלל האוכלוסייה ולנשים בהריון בפרט!!! ההריון הינה תקופה כה חשובה בה אנו צריכות לשמור על בריאותנו ובריאות העובר. האם ידעתן כי אתן בעלות ההשפעה לגדילת תאי השומן אצל הפעוט שזה עתה נולד?
תופעת ההשמנה בקרב ילדים ממשיכה לתפוס תאוצה והדבר מדאיג מאוד. אם בעבר, ילד היה חולה בסוכרת ידענו כי זו סוכרת סוג1 – סוכרת נעורים, אך כיום אנו נתקלים גם בילדים החולים בסוכרת סוג2, סכרת סוג 2 מאפיינת אנשים בעלי עודף משקל וכתוצאה מההשמנה הגוף מאבד מהיעילות שלו ולא מצליח לקחת את הסוכר לצרכי אנרגיה.
היכן המידע הזה חשוב ומועיל לנו הנשים ההרות או המניקות??? ישנן שתי תקופות בהן ניתן לגדל את תאי השומן בגוף: גיל הינקות וגיל ההתבגרות. מה שאומר כאמא שמניקה עד גיל 3 לערך, בתקופה זו האחריות הינה שלך בשמירה על מספר תאי השומן הגדלים אצל הילד, לא ניתן להפחית תאי שומן אלא רק את נפחם!!! כמו כן יש גם פן גנטי שיש לקחת בחשבון.

סוכרת? איזה סוג 1 או 2 או אולי סכרת הריון?!
כדי שנבין קצת על המחלה אתחיל בהסבר קצר על כל סוג ומצבים המאפיינים מחלה זו (היפו או היפרגליקמיה), סוכרת הריון, ואמשיך ליתרונות הפעילות הגופנית ואילו פעילויו�� גופניות מומלץ וממה מומלץ להימנע.

סכרת סוג 1 – או בשמו השני, סכרת נעורים, סכרת בה הגוף לא מייצר אינסולין ולכן תלוי באספקה חיצונית באופן תמידי. במידה והאינסולין לא יסופק, יהיה מצב של חוסר בגלוקוז בתאים והצטברותם בדם. האינסולין הינו הורמון הדואג להעביר את הגלוקוז ישירות לתאים, לצורך ניצול האנרגיה.
סימפטומים : הטלה תכופה של שתן, רעב/ צמא מתמיד, ירידה במשקל, חולשה, עייפות, שינוי במצבי רוח, בחילות והקאות, זיהומים.

סכרת סוג 2 – בשונה מסוג 1, יש מחסור באינסולין או בתנגודת לאינסולין, הגוף אינו יכול להשתמש בסוכר לצרכי אנרגיה וכתוצאה מכך רמת הסוכר בדם עולה. סכרת זו נוצרת כתוצאה מעודף משקל,רגישות האינסולין יורדת , כך שהתפקוד הופך ללקוי והאינסולין לא עושה את עבודתו כמו שצריך.

היפוגליקמיה – מצב בו רמת הסוכר נמוכה מהרצוי ומתאפיינת בחולשה, הזעה רעב, דפיקות לב מהירות, הפרעות בראייה, כאב ראש (עלולים להופיע כל הסימנים או רק חלקם). היפוגליקמיה עלולה להופיע כאשר מדלגים על ארוחה, בצום, כששותים אלכוהול, כשאין התאמה בין זמני הזרקות האינסולין וכמו כן כשמבצעים פעילות גופנית מאומצת ללא התאמת האוכל והטיפול התרופתי. בכדי להימנע ממצב זה יש להקפיד על תפריט מאוזן, על תכולת שומן נמוכה, להקפיד על התאמה בין זמני הזרקת האינסולין.

היפרגליקמיה – מצב בו רמת הסוכר גבוהה מהרצוי. מצב בו מתאפיין בתחושת צמא, השתנה מרובה, עייפות, טשטוש ראייה, תחושת נימול בגפיים. היפרגליקמיה עלולה להופיע כאשר הדיאטה אינה מאוזנת, כאשר אוכלים כמות גדולה של פחמימות, כאשר המינון התרופתי אינו מתאים, עלייה בחום הגוף (מחלה), לחץ, התרגשות, חרדה ועצבים.

סכרת הריון GDM
תסמונת קלינית המאופיינת ע"י חסר יחסי או מוחלט של אינסולין. יכולה להיות בעיה בהפרשת האינסולין עצמו או בתגובה לאינסולין (בעיקר רקמות שומן ושריר). אינסולין נקשר לתאי שריר ושומן באמצעות מתווכים, אם המתווכים לא תקינים, הרקמה (שומן או שריר) לא יכולים לנצל את הגלוקוז.

סכרת הריונית , חוסר סבילות לפחמימות בדרגות חומרה משתנות המתפתחות לראשונה בהריון. בסכרת זו יש מרכיב גנטי, ישנה מחלוקת סביב נושא זה. יש הטוענים כי סכרת הריון הינה גילוי מוקדם של סכרת סוג 2, אך חשוב לציין כי עניין זה נתון בקרב מחלוקות.

גלוקוז עובר שלייה ועל כן אם לאם יש היפוגליקמיה או היפרגליקמיה כך גם לעובר.
גורמי הסיכון, מי בעצם יכולה לחלות במחלה:

– השמנת יתר

– גיל 30+

– סיפור משפחתי

– הפלות חוזרות

עקב הסכרת, כאשר האישה אינה מאוזנת יש עלייה בפרמטרים הבאים:

1. ניתוחים קיסריים – לרוב עקב עובר גדול

2. היפוגליקמיה – ירידה פתאומית באספקת הגלוקוז לאחר לידה

3. מקרוזומיה –מוביל ללידות קשות, טראומה בתעלת הלידה, ותחלואה אימהית.

4. ריאות העובר פחות בשלות.

לאחר הסבר קצר על סכרת הריון מהי? אילו קבוצות נמצאות בסיכון ומהן התופעות כאשר אין איזון, אראה לכן כיצד פעילות גופנית יכולה לשפר את המצב ואף להטיב איתכן.

לאחר הסבר קצר על סוגי הסוכרת וההבדל ביניהם, והמצבים המאפיינים מחלה זו (היפו או היפרגליקמיה) אני בודקת מהי השפעת הפעילות הגופנית על חולי הסוכרת. ניתן לראות ע"פ מחקרים יתרונות רבים לעוסקים בפעילות גופנית ושומרים על איכות חיים פעילים ובריאים וכמו כן בקשר לחולי הסוכרת, יתרונות אלו משמעותיים כפליים.

יתרונות הפעילות הגופנית לחולי סכרת

1. גורמת לתאים בגוף להגיב טוב יותר לאינסולין ע"י כך ניתן להוריד מינון תרופות.

2. מפחיתה גורמי סיכון כגון מחלות לב, לחץ דם ורמת שומנים בדם (טריגלצרידים)

3. ניצול הגלוקוז ע"י השריר באופן יעיל יותר

4. עלייה ביכולת המזון, השומנים , בשריר ועל ידי כך מונעת השמנה וטיפול בה.

5. משפרת את פרופיל השומנים בדם, ומורידה את רמת הכולסטרול

כמו כן יתרונות נוספים בתדמית האישית, עלייה בביטחון העצמי, דימוי עצמי חיובי, הרגשה הרבה יותר טובה….

אז אילו סוגי פעילות מומלץ לחולי סכרת?

כל פעילות שהיא החל מפעילות אירובית (הליכה, ריצה, אופניים, שחייה) ופעילות אנאירובית, עבודת כוח (כנגד משקל גוף, גומיות, משקולות, מכשירי כושר) כמובן בהתאם להתקדמות ההריון, יש לתת מענה לפי טרימסטרים (ניתן לראות המלצות בכתבה על פעילות גופנית לפי טרימסטרים). כמו כן מומלץ להימנע מפעילות גופנית כאשר רמת הסוכר מעל 250mg או סמוך להזרקת אינסולין, יש להימנע מהזרקת אינסולין לפלג גוף אותו מפעילים!

טרם תחילת הפעילות הגופנית, יש להיוועץ עם תזונאי קליני / נטורופת / פיזיולוג המתמחים בסכרת הריון.

מזמינה אותך אל קבוצתי בפייסבוק: הריון לידה ומה שביניהם

אלינור למפל
מאמנת כושר אישית
מומחית לנשים בהריון ולאחר הלידה
www.elinorlampel.co.il

כן, תהיי חברה ותעבירי הלאה את הדף

שתפי את הדף